Kierowcy poruszający się samochodem w mieście doskonale wiedzą, które czynniki wpływają na płynność ruchu i poprawiają komfort przemieszczania się autem. Ale czy wiedzą, w których miastach jeździ się najlepiej, a w których jeszcze kilka rzeczy musi się zmienić? Sprawdziliśmy to wspólnie z Oponeo i zapraszamy Was do lektury najnowszej edycji Rankingu miast przyjaznych kierowcom!
Tegoroczne zestawienie wprowadziło wiele zmian, ale zanim o nich opowiemy, dowiedzcie się, jak powstaje nasz ranking.
Główną zasadą tworzenia Rankingu miast przyjaznych kierowcom jest idea „fair play”. Co to oznacza? Zestawienie bazuje na systemie punktowym, który w sposób najbardziej rzetelny odzwierciedla rzeczywistość.
Pozwala nam to ocenić indywidualnie sytuację w danym mieście, a także zestawiać wyniki. Miejscowości dzielimy na dwie główne kategorie: do i powyżej 300 tysięcy mieszkańców.
Miasto przyjazne kierowcom ma szeroki zakres cech, m.in. obejmuje prędkość jazdy, liczbę zgłoszonych kolizji, a nawet parkowanie z uwzględnieniem rozwoju sieci Park & Go. Na jego ocenę wpływają również takie kryteria, jak koszty ponoszone przez kierowców w strefach płatnego parkowania, na składki ubezpieczeniowe, wymianę opon oraz za tankowanie. Duże znaczenie ma również promowanie ekojazdy, co przekłada się na dodatkowe punkty dla miast z rozwiniętym systemem carsharingowym oraz dużą ilością dostępnych stacji ładowania pojazdów zeroemisyjnych.
Które miasto zostało liderem Rankingu miast przyjaznych kierowcom?
W tej edycji rankingu liderem ogólnej klasyfikacji w kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców został Gdańsk, który po raz kolejny zostawił konkurencję daleko w tyle! Miasto wyróżnia się na tle innych dużą siecią stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Drugie miejsce w ogólnej klasyfikacji zajął Kraków, który tym samym zaliczył skok z 5 miejsca rankingu, kierowcy doceniają, że w mieście ceny za ubezpieczenie samochodu są najbardziej przystępne. Podium zamyka Szczecin z awansem z 4 pozycji oraz Bydgoszcz, które uzyskały ex aequo 42 pkt.
Największym zaskoczeniem okazał się spadek pozycji Łodzi w rankingu. W 2022 roku miasto zajmowało mocne drugie miejsce, a w tegorocznej edycji spadło do 5 pozycji.
W kategorii miast poniżej 300 tys. mieszkańców liderem został Sosnowiec, który doceniono za bezpłatne parkowanie, przystępne ceny paliw oraz niezłą płynność ruchu. Drugie miejsce zajęła Częstochowa, która jeszcze w 2020 roku obejmowała 1 pozycję zestawienia. Trzecie miejsce zestawienia przypadło Gliwicom, które w porównaniu do ubiegłorocznego rankingu, wskoczyły o miejsce wyżej.
Czy w śląskich miastach jeździ się dobrze? Zdecydowanie!
W województwie śląskim występuje najwyższy stopień urbanizacji, a w obrębie miast na jego obszarze, jeździ się kierowcom bardzo dobrze. Potwierdzeniem są wyniki tegorocznego rankingu.
Na pierwszym miejscu, w kategorii miast do 300 tys. mieszkańców, znalazł się Sosnowiec, w którym można bezproblemowo doładować samochód elektryczny, a także bezpłatnie parkować. Drugie miejsce należy do Częstochowy, w której kierowcy docenili niskie ceny ubezpieczenia OC. Podium zamykają Gliwice z płynnym ruchem oraz niskimi cenami paliw.
Coraz przyjaźniejszy zmotoryzowanym staje się Toruń, który awansował z ósmego miejsca na czwarte.
Korki w mieście, infrastruktura miejska i roboty drogowe - w których miastach poruszamy się najszybciej?
Wszystkie te czynniki mają ogromny wpływ na płynność oraz bezpieczeństwo jazdy. Sprawdziliśmy w naszych danych średnie prędkości jazdy w wybranych miastach w 2022 roku w dni robocze, w godzinach od 7:00 do 21:00.
W kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców najlepsze średnie prędkości jazdy osiągają kierowcy w Lublinie: 32 km/h w centrum oraz 39 km/h poza centrum. Z kolei wśród miast poniżej 300 tys. mieszkańców największe średnie prędkości mogą rozwinąć kierowcy z Gliwic: 28 km/h w centrum oraz 50 km/h poza nim oraz z Katowic: 30 km/h w centrum i 45 km/h poza nim.
Najmniej płynnie jeżdżą kierowcy z Wrocławia, w którym średnia prędkość jazdy w centrum wynosi 24 km/h, a poza nim 34 km/h oraz z Kielc, w których kierowcy poruszający się po centrum jadą z średnią prędkością 25 km/h, a poza 37 km/h.
Kolizje drogowe - w których miastach było ich najmniej?
Nie samą płynnością jazdy kierowcy żyją! Ogromnie ważne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego jest bezpieczeństwo jazdy, dlatego sprawdziliśmy liczbę wypadków i zdarzeń drogowych w wybranych miastach.
Najbezpieczniejszymi miejscowościami okazały się Wrocław, w którym w ciągu roku odnotowaliśmy 4 354 kolizje, w podziale na 1000 mieszkańców to 6,5 kolizji oraz Radom, w którym doszło do 1 290 zdarzeń w ciągu 2022 roku, czyli 6,5 kolizji na 1000 mieszkańców.
Największą liczbę zdarzeń w 2022 roku zarejestrowaliśmy w Warszawie (20 182), co zaowocowało 7 miejscem w kategorii miast z najmniejszą liczbą kolizji. Jednak to nie stolica zajęła ostatnie miejsce w tej klasie. Najgorzej wypadł Lublin, w którym w ciągu roku doszło do 4 176 kolizji, czyli 12,4 zdarzeń na 1000 mieszkańców miasta.
Z kolei wśród miast z liczbą mieszkańców poniżej 300 tys. mieszkańców najmniej kolizji zarejestrowaliśmy w Radomiu – w ciągu roku doszło do 1 290 zdarzeń, czyli 6,5 kolizji na 1000 mieszkańców. Najwięcej zdarzeń miało miejsce w 2022 roku w Katowicach – 3 840 w ciągu roku, co daje wynik 13,7 kolizji na 1000 mieszkańców.
Parkowanie w mieście
Jednym z najważniejszych aspektów dla wszystkich kierowców jest możliwość parkowania w danym mieście oraz kosztów, które się z tym wiążą.
Opłaty za postój w strefie płatnego parkowania
Sprawdziliśmy, jakie były średnie koszty za zaparkowanie pojazdu w miejskiej strefie w 2022 roku.
W kategorii miast z liczbą mieszkańców powyżej 300 tys. mieszkańców najmniejszy koszt ponoszą kierowcy w Szczecinie (3,68 zł), Lublinie (3,75 zł) oraz Bydgoszczy (3,90 zł) za postój w strefie płatnego parkowania.
Z kolei w kategorii miast poniżej 300 tys. mieszkańców żadnych opłat nie muszą regulować kierowcy w Sosnowcu, w którym nie ma SPP, a najmniej za parkowanie płacą zmotoryzowani w Białymstoku (2,43 zł) oraz Częstochowie i Katowicach (3,45 zł).
Najdroższe strefy parkowania znajdują się w Gdańsku (5,43 zł), Poznaniu (5,73 zł), a także w Toruniu (4,38 zł) i Gdyni (5,43 zł).
Infrastruktura Park N Go
Nie bez znaczenia w kontekście dogodnych warunków parkowania w mieście, pozostaje również dobrze rozwinięta infrastruktura Park N Go, która umożliwia kierowcom szybką przesiadkę i kontynuowanie podróży innym środkiem transportu.
W kategorii dużych miast najlepiej zaprojektowaną strefę Park N Go mają kierowcy w Wrocławiu, w którym znajduje się aż 27 parkingów, z 2 566 miejscami parkingowymi, co daje 3,8 miejsc parkingowych na 1000 mieszkańców. Najsłabiej z kolei wypada Lublin, w którym znajdują się 4 parkingi, oferujące 165 miejsc parkingowych, czyli 0,5 miejsca na 1000 mieszkańców miasta. Nie lepiej prezentuje się Poznań, w którym również są 4 parkingi, oferujące 337 miejsc dla kierowców, czyli 0,6 miejsc parkingowych na 1000 mieszkańców.
W mniejszych miastach 1 miejsce zajął Rzeszów z liczbą 3 parkingów i 932 miejscami, co daje uśredniony wynik 4,7 miejsc parkingowych na 1000 mieszkańców. Równie dobrze prezentują się Katowice, w których znajdują się 3 strefy Park N Go, z 1007 miejsc, czyli 3,6 miejscami na 1000 mieszkańców. Powodów do zadowolenia w tym kontekście nie mają niestety kierowcy z Radomia, Sosnowca i Torunia, w których w ogóle nie ma stref Park N Go.
Parkowanie: abonamenty i ulgi
Dostępność miejsc parkingowych oraz niskie koszty za okolicznościowe postoje to nie wszystkie aspekty, które są ważne dla zmotoryzowanych mieszkańców polskich miejscowości. Ważne są również abonamenty i ulgi, które oferują miasta.
W tym zakresie najlepiej prezentuje się Warszawa, w której mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą liczyć na dopasowane abonamenty, a motocykliści nie muszą w ogóle regulować opłat za parkowanie. Z kolei w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Szczecinie dostępne są indywidualne oferty abonamentów na parkowanie zarówno dla mieszkańców i przedsiębiorców oraz innych kierowców, którzy chcą skorzystać z możliwości zakupu karnetu. Motocykliści w tych miastach także nie ponoszą opłat za parkowanie.
W mniejszych miastach z liczbą mieszkańców do 300 tys. kierowcy mogą liczyć na abonamenty i ulgi w Toruniu, który oferuje atrakcyjne abonamenty i ulgi dla wszystkich kierowców, a motocykliści nie muszą regulować opłat za SPP. Z kolei, w Sosnowcu nie obowiązuje w ogóle strefa płatnego parkowania.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych w miastach
Z roku na rok wzrasta świadomość ekologiczna społeczeństwa, co przekłada się również na większą liczbę kierowców pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Wraz z tym efektem rośnie także zapotrzebowanie na stacje ładowania samochodów nisko i zeroemisyjnych. W których miastach jest najlepsza infrastruktura ładowarek?
W Gdańsku znajdziecie 116 stacji ładowania, w zagęszczeniu 1 stacja na 2,3 km2. W Warszawie jest 156 punktów ładowania elektryków, w zagęszczeniu 1 stacji na 3,3 km2. W mniejszych miastach najlepszym wynikiem może się pochwalić Sosnowiec, w którym są 43 stacje ładowania, w zagęszczeniu 1 stacja na 2,1 km2. W Katowicach znajdziecie 75 stacji ładowania, w zagęszczeniu 1 punktu na 2,2 km2.
Carsharing - jak w polskich miastach wygląda wynajem “aut na minuty”?
Wynajmowanie samochodu na minuty staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem i kierowcy chętnie z niego korzystają.
Najpopularniejszymi operatorami tych usług, którzy w swoim portfolio mają pojazdy hybrydowe i elektryczne są Panek z liczbą 2 000 pojazdów (66% całej floty), Traficar z liczbą 2 653 aut (10% całej floty) oraz 4Mobility, które w 2022 roku miało 94 auta typy HEV/PHEV/EV.
Najbardziej rozbudowany system car sharingu w największych polskich miastach mają do dyspozycji kierowcy z Gdańska, w którym jest aż 718 aut do wynajęcia, co daje wynik 1,5 pojazdu na 1000 mieszkańców, Krakowa, w którym jest 647 samochodów do wynajęcia oraz Warszawy, w której znajduje się aż 1 438 pojazdów.
Najgorzej w tym zakresie wypadają: Łódź z liczbą 285 aut na minuty (0,4 na 1000 mieszkańców) oraz Lublin z liczbą 50 pojazdów (0,1 na 1000 mieszkańców) i Bydgoszcz z liczbą 40 aut (0,1 na 1000 mieszkańców.
W mniejszych miastach najlepiej rozbudowaną siecią carsharingu może pochwalić się Gdynia z liczbą 332 aut (1,4 pojazdów na 1000 mieszkańców) oraz Katowice (154 auta i 0,5 pojazdu na 1000 mieszkańców). Najsłabiej prezentują się Częstochowa, Gliwice, Kielce oraz Radom, w których w 2022 roku nie było możliwości wynajęcia samochodu na minuty.
Ceny paliw w polskich miastach - gdzie zatankujemy najtaniej?
Gdzie w Polsce w 2022 roku kierowcy mogli najtaniej zatankować? Sprawdziliśmy ile złotych średnio płacili za litr w poszczególnych miastach zmotoryzowani.
Najdrożej tankowali kierowcy z Białegostoku, płacąc za PB 6,63 zł/l, ON 7,89 zł/l oraz LPG 3,21 zł/l.
Najtańsze ubezpieczenie samochodu - ranking miast
W Polsce każdy zarejestrowany pojazd musi mieć wykupioną polisę OC. Zastanawialiście się kiedyś, w którym mieście można najtaniej zapłacić za składkę? Sprawdziliśmy to, opracowując określony profil polskiego kierowcy, który posiada jedno z trzech najbardziej popularnych aut w naszym kraju.
W ten sposób dowiedzieliśmy, że najmniej za OC zapłacą kierowcy w Bydgoszczy i Krakowie (362 zł) oraz Gdańsku (366 zł) i Lublinie (371 zł). Najdroższą polisę otrzymają kierowcy z Poznania (417 zł) oraz Szczecina (387 zł) i Łodzi (386 zł).
W mniejszych miastach najniższą składkę OC zapłacą zmotoryzowani w Częstochowie i Rzeszowie (339 zł), a także w Gliwicach i Toruniu (342 zł) i Kielcach (352 zł). Najdroższa polisa do opłacenia będzie dla kierowców w Katowicach (394 zł) i Gdyni (387 zł).
Koszt wymiany opon w poszczególnych miastach
W naszym kraju sezon jesienno-zimowy na drogach jest znacznie bardziej wymagający, dlatego zaleca się wymianę opon na sezonowe. Ile kosztuje taka usługa w wybranych polskich miastach?
Według danych z serwisu Oponeo (stan na czerwiec 2023) najmniejszą średnią cenę za wymianę jednej opony ponoszą kierowcy z Lublina (30,50 zł), Bydgoszczy (32,00 zł) oraz Łodzi (33, 00 zł). Najdrożej przyjdzie zapłacić zmotoryzowanym z Szczecina (39,50 zł) oraz Wrocławia (35,50 zł).
W mniejszych miastach najmniejszy średni koszt za wymianę jednej opony ponoszą kierowcy z Radomia (24,50 zł), a także z Częstochowy i Rzeszowa (28,50 zł).
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu:
Jeśli jesteś przedstawicielem mediów, prosimy o kontakt z [email protected]